torsdag den 8. august 2013

Carrots, seeds and grains!



Gulerodsboller med masser af kerner



I dag besluttede jeg mig for at gå i krig med at bage nogle gulerodsboller med masser af kerner i, som jeg så på facebook.

Jeg tog ned i Kvickly, hentede alle de nødvendige ingredienser og gik i krig med det hele.

Ingredienserne er:

50 g. smør
4 dl. mælk
1 dl. A38
50 g. gær
2 tsk. salt
2 tsk. sukker
3-4 små revne gulerødder
1½ dl. hvedeklid
1 god håndfuld sesamfrø
1 god håndfuld hørfrø
1 god håndfuld solsikkekerner
1 god håndfuld græskarkerner
Ca 750 g. hvedemel (jeg erfarede dog at skulle bruge en del mere mel)

1 æg og ekstra frø/kerner til oven på bollerne


Fremgangsmåde

Smelt smørret evt. i mikroovn eller i en lille gryde
Bland mælk og A38 sammen med smørret og opløs gæret deri.
Bland resten af ingredienser i, foruden hvedemelet.
Tilsæt hvedemelet lidt ad gangen indtil dejen bliver fast

Ælt dejen godt og sæt den til at hæve i ca. 2 timer

Form derefter ca. 18 boller, dyp dem først i pisket æg og derefter i de ekstra frø/kerner.

Sæt dem til at hæve på en bageplade i ca. 20 minutter inden du kommer dem ind i en forvarmet ovn.
Varmluft ovn, 190 grader.


På billedet ses ca. halvdelen af dejen.















Før efterhævning

1 kommentar:

  1. Super lækre, sunde boller! Jeg kan slet ikke få nok af dem! Både til morgenmad, som sandwich til frokost og som burger til aftensmad <3 Mmmhh

    Kh Amanda
    www.myrainbowpanorama.blogspot.com

    SvarSlet